Despre termenul “barbar”

Mare tragedie mare, dătătoare de insomnii și revolte împotriva conspirației mondiale, care, vezi Doamne, îi numește pe iluștrii noștri strămoși daci – barbari! Și nu numai atît, dar istoricii noștri, vînduți și ei sus-numitei conspirații, îi numesc la fel, întinînd cu nesimțire anti-patriotică idealul luminos de pură și unică civilizație superioară carpato-danubiano-pontico-universală.

Cotcodacii insistă pe acest afront adus strămoșilor noștri, afront de neiertat, mai ales că nu s-a dat o explicație clară etimologiei termenului, și lumea are impresia că ”barbar” a însemnat același lucru de la facerea lumii pînă în zilele noastre. Ca în cazul multor altor cuvinte moștenite de la greci, termenul și-a schimbat semnificația de-a lungul a două mii de ani.

Mai pe scurt, una dintre isteriile poporului român, de ceva vreme încoace, este apelativul ”barbar”, folosit de către lumea științifică pentru a-i denumi, în general,  pe daci. Dar nu numai pe daci, cei care apucă să citească ceva cărți, vor observa că termenul este aplicat de către specialiști tuturor neamurilor din afara lumii greco-romane, adică daci, celți, germanici etc.

Chiar dacă, în vorbirea curentă, termenul ”barbar” are o conotație peiorativă, însemnînd un necivilizat, probabil chiar bărbos, nespălat, violent, sălbatic etc, termenul însemna cu totul altceva inițial, atunci cînd GRECII, și nu romanii,  l-au folosit pentru a denumi alte neamuri în afară de al lor.

Pentru a încerca să înlătur, pe baze științifice și etimologice, această tristețe națională, acest al cincilea cavaler al Apocalipsei mioritice, voi prezenta în cele ce urmează originea și semnificația termenului.

Termenul ”barbar” provine din vechea limbă greacă, și însemna, pur și simplu, orice persoană care nu era grec !!! Astfel, pentru anticii greci, barbari erau si cei din Peninsula Italică, adică romanii, și egiptenii, și persanii, și tracii, și geții, și orice alte neamuri, oricît de evoluate ar fi fost. Chiar și extratereștrii ar fi fost ”barbari” pentru vechii greci, așa cum, astăzi, termenul englezesc ”alien” înseamnă ”străin”, ”imigrant” și ”extraterestru” în același timp.

Definitia din “Λεξικό της κοινής νεοελληνικής” – Dicţionarul Limbii Elene Comune, al Institutului Manolis Triandafyllidis, Salonic prezintă întîi cele două accepțiuni modern ale termenului, pe care le-am scris la începutul acestui material. A treia accepțiune e chiar cea de ”străin”, om care nu e grec și care nu vorbește limba greacă –  arh. barbaros, prin mimarea sunetelor ( pronunţie[barbar], de la sunetul bur, bur, bur), de provenienţă asiatică.

Nu numai în greacă termenul înseamnă ”străin”, dar și în semitică – barbaru=străin, iar în sanscrită – barbarah ‘bâlbâit’(mda, numele propriu feminin Barbara înseamnă deci Bîlbîita; nu e caz unic, Claudia înseamnă Șchioapa, și lista poate continua). Astfel, ”bâlbâiți” erau toți cei care nu vorbeau limba greacă, sau vorbeau o grecească ”de baltă”. Tracii, geții, dacii nu vorbeau greaca la ei acasă, deci era normal să fie numiți barbari.

Asemănarea cu ”barbă” este pur întîmplătoare (termenul vine din latină, și e prezent în aceastăp formă doar în limbile latine, în greacă la barbă se zice γενι), unele neamuri ”barbare” nepurtînd barbă – romanii, egiptenii. Astfel, barbarul grecilor antici nu era musai bărbos și sălbatic, era pur și simplu vorbitor de altă limbă, sau un vorbitor care făcea greșeli în exprimare. Termenul a fost preluat apoi de romani, care au preluat în bună măsură cultura greacă/elenistică, și a ajuns să fie folosit în mod uzual pentru a denumi neamurile din afara lumii mediteraneene, mai ales greco-romane. O altă conotație a termenului este strîns legată de mitul ”bunului sălbatic”, dar asta este o altă poveste.

Conotația peiorativă, transmisă și în limbile actuale, se pare a apărut tîrziu, prin secolele 4-5 e.n., o dată cu invaziile migratorilor de toate soiurile, invazii devastatoare pentru civilizația romană. Ca un foarte bun exemplu ar fi de amintit aici termenul ”vandal”, originar numele unui trib germanic, actualmente termen peiorativ desemnînd un individ care comite acte de vandalism – în general distrugeri asupra proprietății publice sau/și private.

Situația este similară cu termenul ”neamț”, denumire dată de slavi neamurilor germanice, dintr-un termen din limba slavă – nemici –  însemnînd străin(din vest), barbar, sau mut(în sensul în care respectivul nu vorbește limba slavă). Exemplele ar putea continua.

Concluzii:

  1. Termenul ”barbar” însemna la greci străin, ne-vorbitor de limba greacă.
  2. Termenul devine peiorativ abia mai tîrziu, cînd se aplică unor neamuri mult mai periculoase și mai distructive decît dacii.
  3. Nu e nici o rușine sau vreun afront să îi numim pe daci, barbari. Pentru antici, asta erau (a se vedea punctele 1 și 2)
  4. Românii de azi sînt mult mai barbari în multe privințe decît dacii de acu 2000 de ani.
  5. Azi românii sînt considerați țigani de mulți europeni, mai bine ne-am sfărîma capul cum să înlăturăm această etichetă, decît să ne văicărim că niște strămoși de acu două mii de ani erau numiți barbari, și ne perpelim de jale din această cauză.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Valeriu Nicolae

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

Veteres Milites

Reconstituire Istorică

Hide&Seek

the good things in life

Arheologie Radio-Tv

Istoria programelor radio-tv din România. Şi alte delicatese culturale. Dacă doriți să revedeți...

Johnny Shumate

Illustration

Ovidiupecican's Blog

imago mundi & speculum historiale

Tartor Ocular

...citește și dă mai departe...

Tipărituri vechi

românești sau despre români

Vinul din Cluj

Cuvinte despre vinuri incercate, degustari si evenimente, calatorii si retete

Velico Dacus

...citește și dă mai departe...

Romania lu' Omarlupino

despre Romania lu' Omarlupino

Cosmin Giurgiu

Photography by Phantom

%d bloggers like this: